2. Bereikbaarheid

2.4 Optimaliseren gebruik netwerk

Toelichting

De bediening en bewaking van wegen, bruggen en sluizen vindt op verschillende manieren plaats:

  1. Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp wordt het verkeer begeleid.
  2. In 2019 is de basis gelegd voor 'trigger based werken': real time data wordt continue vergeleken met data of minimale snelheden uit de reguliere situatie. Bij verschil wordt de wegverkeersleider getriggerd dat er mogelijk iets aan de hand is en kunnen verkeersmanagement maatregelen worden genomen.
  3. Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp worden dag in, dag uit de Waterwolftunnel, Abdijtunnel en het Amstelaquaduct bewaakt.
  4. De bruggen en sluizen in beheer bij de provincie worden conform de bedienbesluiten lokaal of vanuit de bediencentrale Heerhugowaard bediend.
  5. Als voor werkzaamheden/evenementen verkeersmaatregelen op de provinciale (vaar)weg noodzakelijk zijn, is hiervoor toestemming van het Verkeerscoördinatiepunt (VCP) vereist en worden deze afgestemd binnen het samenwerkingsverband van alle (vaar)wegbeheerders in Noord-Holland, zogenoemde RegioRegie.

Weginspecteurs
Een team van weginspecteurs staat dag en nacht klaar voor een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Om de aanrijtijd van de weginspecteurs te verkorten is in 2019 gestart met het werken vanuit zogenaamde hotspots. Dit zijn locaties waar relatief veel ongevallen plaatsvinden.
Vergunningen/ontheffingen
Als een particulier of bedrijf gebruik wil maken van de (vaar)weg, veranderingen wil aanbrengen, werkzaamheden wil verrichten of een evenement wil organiseren is een vergunning, ontheffing of toestemming noodzakelijk. In 2019 zijn ruim 850 vergunningen/ontheffingen verstrekt.
Gladheidsbestrijding
De uitvoering van de gladheidsbestrijding is ondergebracht in de verschillende gebiedscontracten. De gladheidscoördinatie wordt uitgevoerd door provinciale medewerkers die dag en nacht de situatie op de weg in de gaten houden. Daarbij is de provincie continue bezig met het optimaliseren van de strooiroutes. Informatie over het actuele strooiregime is online beschikbaar op strooit.nu. In 2019 is gestart met het opbouwen van een fabriek waarin 'groen strooizout' wordt gefabriceerd van sap uit bermgras.
Servicepunt
Bij het Servicepunt provincie Noord-Holland (0800-0200600) komen alle vragen, meldingen en klachten binnen. In 2019 zijn circa 16.000 meldingen aangenomen en afgehandeld.
Optimaliseren Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
Er zijn in 2019 vijftig VRI’s geoptimaliseerd. Doordat de VRI’s al eerder geoptimaliseerd zijn neemt de winstmarge hiervan af. Er is een pilot gestart waarbij beter kan worden ingesprongen op plotselinge pieken in de verkeersstroom. De eerste resultaten zijn veelbelovend (9% minder voertuigverliesuren en 30% minder stops).

Beleidsindicatoren

Indicator

Meeteenheid

Begroot

Gerealiseerd

Toelichting

Verbeteren doorstroming d.m.v. optimaliseren VRI’s

Percentage

6

1

Door eerdere optimalisaties wordt
winst steeds kleiner

Gemiddelde aanrijtijd weginspecteurs op incidenten (in minuten)

Aantal

30

zie toelichting

Aantal meldingen: 2991
Aanrijtijd langer dan 30 min. 487
Aanrijtijd korter dan 20 min. 1697
Aanrijtijd tussen 20-30 min. 707

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2020 13:38:14 met de export van 05/25/2020 13:35:31