Wat heeft het gekost? (x € 1.000)
Programma 1 | Openbaar bestuur | |||||
Jaarrekening | Ontwerp begroting 2019 | Actuele begroting 2019 | Jaarrekening 2019 | Bedrag verschil | Begroting 2020 | |
Lasten | 22.087 | 23.281 | 25.062 | 21.034 | 4.028 | 23.467 |
Baten | -97 | -105 | -122 | -333 | 211 | -119 |
Saldo van baten en lasten | 21.990 | 23.176 | 24.940 | 20.701 | 4.239 | 23.348 |
Stortingen reserves | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 1.382 | -183 | -2.770 | -2.310 | -460 | -183 |
Resultaat | 26.372 | 22.993 | 22.170 | 18.391 | 3.779 | 23.165 |
Toelichting
In onderstaande tabel wordt het verschil tussen de actuele begroting en de jaarrekening nader gespecificeerd.
# | Specificatie | Bedrag | V / N | Dekking/UI | ||||
Lasten | 4.028 | V | ||||||
1 | Huisvestingskosten PS | 800 | V | Programma 8 | ||||
2 | Pensioenvoorziening GS-leden en | 586 | V | |||||
3 | Cofinanciering Europese projecten | 451 | V | Resv. Cofinanciering EU projecten | ||||
4 | Huisvestingskosten GS | 343 | V | Programma 8 | ||||
5 | Beleidsevaluatie en monitoring | 255 | V | |||||
6 | Capaciteitskosten | 439 | V | |||||
Overige verschillen afzonderlijk ≤ €100.000 | 1.154 | V | ||||||
Baten | 211 | V | ||||||
1 | Pensioenvoorziening GS-leden en oud GS-leden | 256 | V | |||||
Overige verschillen afzonderlijk ≤ €100.000 | -45 | N | ||||||
Stortingen | 0 | - | ||||||
Onttrekking | -460 | N | ||||||
1 | Lagere onttrekking aan reserve Cofinanciering Europese projecten | -460 | N | Lasten (3) |
Toelichting
Lasten
- In de begroting zijn de huisvestingskosten voor PS opgenomen onder programma 1. Door de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is echter in 2019 een uitspraak gedaan dat huisvestingskosten van het bestuur onder Overhead (dat is opgenomen in programma 8) moeten worden verantwoord.
- In de begroting is rekening gehouden met een storting in de pensioenvoorziening voor GS-leden en oud-GS-leden. In werkelijkheid is geen dotatie nodig geweest, maar is sprake van een vrijval (zie baten 1). Dit wordt veroorzaakt door het optrekken van de pensioengerechtigde leeftijd van 67 naar 68 jaar en door het overlijden van 2 pensioengerechtigden.
- Er is minder subsidie verleend ten laste van de reserve Cofinanciering Europese projecten dan verwacht. Dit is o.m. veroorzaakt doordat de aanvragen in 2019 nog niet volledig waren. De subsidieaanvragen zullen naar verwachting in 2020 worden ingediend (en ten laste komen van het voor dat jaar vastgestelde subsidieplafond).
- In de begroting zijn de huisvestingskosten voor GS opgenomen onder programma 1. Door de commissie BBV is echter in 2019 een uitspraak gedaan dat huisvestingskosten van het bestuur onder Overhead (dat is opgenomen in programma 8) moeten worden verantwoord.
- De onderbesteding bij Beleidsevaluatie en monitoring komt voort uit het feit dat er meer onderzoeken en evaluaties door de provincie zelf zijn uitgevoerd en een aantal onderzoeken later zijn opgeleverd dan gepland.
- Zie voor de toelichting op de verschillen tussen de begrote en gerealiseerde capaciteitskosten de paragraaf bedrijfsvoering.
Baten
1. In de begroting is rekening gehouden met een storting in de pensioenvoorziening voor GS-leden en oud-GS-leden (zie lasten 2). In werkelijkheid is geen dotatie nodig geweest, maar is sprake van een vrijval. Dit wordt veroorzaakt door het optrekken van de pensioengerechtigde leeftijd van 67 naar 68 jaar en door het overlijden van 2 pensioengerechtigden.
Onttrekkingen reserves
1. Lagere onttrekking aan de reserve Cofinanciering Europese projecten. Zie voor de inhoudelijke toelichting Lasten 3.